Tóth László Attila

Funkcionális Személyi edző és életmód

tanácsadó

 

 

        Főoldal    Bemutatkozás    Árak    Órarend    Elérhetőség

 

 

Hírek

Személyi edzés

Zumba

TRX Training

Aerobic

Testépítés

Kick-Box

Gerinc tréning

Capoeira

Pilates

Táplálkozás

Cikkek

Érdekességek

Partnerek

 

 

 

Az egészséges táplálkozás 12 pontja

1. Étkezzünk minél változatosabban. Minél többféle élelmiszerből, különböző módokon elkészített ételekből állítsuk össze étrendünket.

2. Kerüljük a zsíros ételeket, főzéshez, sütéshez inkább olajat, süteményekhez margarint használjunk. Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, fóliában, teflonedényben, cserépedényben történő ételkészítést. Rántás helyett alkalmazzuk a habarást.

3. Kevés sóval készítsük az ételeket, utólag ne sózzunk. Az ételek változatos készítéséhez használjunk zöldfűszereket.

4. Csak a fő étkezések befejező fogásaként, hetente legfeljebb 1-2x együnk édességet, süteményt és ne az étkezések között, főleg ne fő étkezés helyett.

5. Ételeinket ne, legfeljebb csekély mértékben cukrozzuk. Cukor helyett használjunk mézet vagy mesterséges édesítőszert.

6. Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét, párolt főzeléknövényt.

7. Asztalunkra mindig kerüljön barna kenyér.

8. Naponta fogyasszunk fél liter tejet és tejterméket (túró, kefir, joghurt, stb.) A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk.

9. Naponta 4 – 5x étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés. Együnk nyugodtan, kényelmes körülményeket teremtve.

10. Szomjúság legjobban ivóvízzel oltható (ásványvíz). Alkoholok táplálkozási szempontból energiafelesleget jelentenek, a szervezetre káros hatással vannak.

11. Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek.

Bőséges fogyasztásra javasolt: Gyümölcsök, zöldség- és főzelékfélék, hal, barna kenyér, burgonya.

Mérsékelt fogyasztásra javasolt: húsok, és húskészítmények, tej és tejtermékek, zsiradékok (margarin, olaj), tojás, tészta, szárazhüvelyesek.

Kerülni javasolt: édességek, fagylalt, cukrozott készítmények (befőtt, lekvár), zsíros húsok, zsíros ételek, tejszín, cukor, cukros üdítők, só, alkohol.

12. RENDSZERES TESTMOZGÁS! Dohányzás, kávézás mellőzése.

 

 

 

Egészséges életmód alapjai

Magyarország sajnos nem arról híres, hogy egészséges életet folytatna. A statisztikai adatok is azt mutatják, hogy a világon elsők között vagyunk a szív-és érrendszeri, a daganatos betegségek és a cukorbetegség tekintetében. Bár vannak olyan esetek is, amikor a tünetekért a genetikai meghatározottság felelős, de az esetek túlnyomó többsége a hibás életmódra vezethető vissza. Ezért fontos, hogy megismerjük az egészséges életmód 8 alapelvét, amely olcsó, mindenki által gyakorolható és könnyen megvalósítható a családban.

A család szerepe azért is fontos az egészséges életmódra való nevelésben, mivel az életmódbeli szokásainkat jórészt otthonról hozzuk.

Táplálkozás     

A hagyományos magyar étrend túl sok húst, zsírt, kalóriát, de kevés növényi rostot tartalmaz. Emellett rosszak az étkezési szokásaink, mivel reggel szinte semmit, este pedig túl sokat eszünk. Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása alapján az egészséges táplálkozás tejet és tojást fogyasztó, ún. lakto-ovo-vegetáriánus étkezés. Ugyanakkor bizonyított tény, hogy a teljes vegetáriánus (tisztán növényi) étrend is megfelelő lehet. Mindez arra int bennünket, hogy a hús helyett a növényeket (zöldség, gyümölcs, hüvelyesek) részesítsük előnyben, melyek védelmet nyújtanak a vastagbélrák és más rákfajták, valamint a szívinfarktus és agyvérzés kialakulásával szemben. Egyre több helyen hozzáférhetőek a modern vegetáriánus szakácskönyvek, melyek ötleteket és segítséget nyújtanak az étrendbeli váltáshoz.

Testedzés      

A mai modern világ egyik jellegzetessége a mozgásszegény életmód. Ennek számos káros következménye van az egészségre, pl. elhízás, magas vérnyomás, cukorbetegség. Talán kevesen tudják, de nem kell különösebben megterhelni a szervezetet, csupán naponta egy jó óra tempós sétára volna szükségünk ahhoz, hogy a testmozgás pozitív hatásait tapasztaljuk életünkben. Természetesen ennél többet szabad mozogni, de ennél kevesebbet nem…

Víz      

Egy felnőtt embernek naponta kb. 1,5-2liter vizet kellene meginnia ahhoz, hogy a szervezet számára optimális körülményeket bizto-sítson. Ehhez képest az átlagember fél liter folyadékot se iszik. Pedig a rendszeres és tudatos vízivással olyan panaszokat lehet megelőzni, mint a fejfájás, alacsony vérnyomás, vesekőképződés. Hallgatói kérdés: Az eddigi előadásokban megnyugtattak bennünket, hogy ebbe a leves, egyéb folyadékok is beletartoznak. Tehát hány pohár víz javasolt ezen felül?  Válasz: Legalább 6-8 pohár naponta

Napfény   

A XXI. század technikai vívmányai ugyan kényelmessé teszik életünket, de sajnos be is zárnak sokszor a szobába, a munkahelyre a számítógép vagy a televízió elé. Pedig a napsütés jótékony hatásait ki kellene használnunk. Természetesen hangsúlyozni kell azt is, hogy a nyár közeledtével egyre erősebb az ultraibolya sugárzás, így a napon való tartózkodásra leginkább alkalmas időpont a délelőtt 11 előtti és délután 5 utáni időpontok. Fontos a jó napszemüveg beszerzése, a nagyon olcsó darabok sokszor nem szűrik megfelelően a káros sugarakat.

Mértékletesség        

A legtöbb életmódbeli betegség a mértéktelen életvitel következménye. A mértékletesség nemcsak azt jelenti, hogy mindent csak bizonyos határig teszünk, hanem azt is, hogy egyes, nyilvánvalóan káros dologban egyáltalán nem veszünk részt. Így az egészséges életmód szempontjából a mértékletesség fogalma inkább önmegtartóztatást jelent. Ez magába foglalja az alkohol, a kávé fogyasztás teljes elhagyását, a dohányzás teljes mellőzését és természetesen a drogokkal való visszaélést, vagy a gyógyszerek helytelen és indokolatlan használatát.

Levegő     

Talán keveset gondolunk arra, hogy milyen nagy szükségünk van a friss levegőre, illetve arra, hogy napjában többször kellene légző gyakorlatokat végeznünk ahhoz, hogy a szellemi és fizikai frissességünket fenntartsuk. Az ülő életmód, a görnyedt testtartás, a bezártság mind-mind az egészséges légzés ellen dolgoznak. Ha naponta 2-3x szakítunk időt, hogy 1-2 percig igazán mély lélegzeteket vegyünk, akkor tapasztalni fogjuk, hogy ez nemcsak felfrissít, hanem csökkenti az idegességünket is.

Talán keveset gondolunk arra, hogy milyen nagy szükségünk van a friss levegőre, illetve arra, hogy napjában többször kellene légző gyakorlatokat végeznünk ahhoz, hogy a szellemi és fizikai frissességünket fenntartsuk. Az ülő életmód, a görnyedt testtartás, a bezártság mind-mind az egészséges légzés ellen dolgoznak. Ha naponta 2-3x szakítunk időt, hogy 1-2 percig igazán mély lélegzeteket vegyünk, akkor tapasztalni fogjuk, hogy ez nemcsak felfrissít, hanem csökkenti az idegességünket is.

Pihenés      

A rohanó ember általában a pihenést igyekszik megspórolni, gondolván, hogy ezzel időt nyer. Pedig ez egyáltalán nem igaz. Minél fáradtabb valaki, annál több időre van szüksége ahhoz, hogy egy adott feladatot jól és hibátlanul elvégezzen. Ezért mindannyisunknak meg kell aludnunk a szükséges éjszakai alvásunkat. Ez valakinek csak 6 óra, másnak pedig akár 10 óra is lehet. Egy dologban azért egyformák vagyunk: a legfontosabb, hogy mindig éjfél előtt aludjunk el, mert ez az alvás legpihentetőbb módja. 

Bizalom       

Manapság nagyon nehéz bízni az emberekben, a jövőben. Hol találhatunk olyan biztos pontot, ami nem változik, nem csap be, és nem kell csalódni benne? A Bibliában van egy szép gondolat: „Jézus krisztus tegnap és ma és mindörökké ugyanaz.” Ha tudunk bízni az isteni gondviselésben, abban, hogy Valaki mindig tud a gondjainkra megoldást, akkor ez is nagyon sokat jelent az egészség megőrzésében, mind fizikailag, mind pedig lelkileg.

 

   

 

Minden gondolatod valóság - igazi hatalom.

//Petrince Mulford//

 

 

 

 

 
 

All Copyrights Reserved 2009, Powered By LaleePapee